Odense Dry Port – Et nyt knudepunkt for fremtidens logistik

Midt i Danmark og tæt på verden

Odense Dry Port bliver Skandinaviens måske største logistikhub med plads til vækst, grøn omstilling og sikker forsyning.

I hjertet af Danmark er et nyt omdrejningspunkt for logistik og grøn omstilling ved at tage form. Odense Dry Port, placeret ved Årslev mellem Odense og Faaborg-Midtfyn, bliver Danmarks, ja måske Skandinaviens største logistikhub, strategisk placeret kun 20 minutter fra Odense Havn og med direkte adgang til motorvejsnettet.

Projektet er ikke blot et logistisk tiltag. Det er et svar på aktuelle udfordringer: usikre forsyningskæder, grøn omstilling og behovet for mere plads til produktion og lager uden at beslaglægge havnefronten.

Forsyningssikkerhed i en ny verdensorden
De seneste års globale hændelser, som pandemier, krige og flaskehalse i den internationale handel, har tydeliggjort behovet for lokal robusthed. Odense Dry Port tilbyder netop det: sikkerhed og kontinuitet i forsyningskæden.

Virksomheder får mulighed for at placere kritiske komponenter tæt på produktionen og opbygge lagre, der minimerer risikoen for stop i værdikæden. Det er især afgørende for vindmølleindustrien og den grønne produktion, som Odense Havn allerede understøtter.

Fleksible løsninger, der skalerer med behovet
Odense Dry Port er bygget til fremtiden og til at vokse med den. Med 1,1 mio. m² areal og op til 500.000 m² bygninger kan løsningerne skaleres fra 5.000 til 550.000 m². Det gælder både lager, produktion, administration og logistik.

Bygningerne opføres modulært hen over de kommende år og tilpasses den enkelte virksomheds behov. Udbygningen sker etapevist, hvilket gør det muligt at komme tidligt i gang og samtidig sikre fleksibilitet og fremtidssikring.

Grøn logistik og balance mellem mennesker og maskiner
Odense Dry Port tænker logistik og miljø i samme bevægelse. Regnvand håndteres på terræn, kanalstrukturer og vådområder skaber biodiversitet, og grønne løsninger som solceller og termonet bidrager til en bæredygtig drift.

Området er indrettet med separate trafikzoner for mennesker og køretøjer, hvilket både øger sikkerheden og skaber et mere behageligt arbejdsmiljø. Langs den centrale kanalgade, der løber gennem hele området, er der tænkt på mennesker med grønne lommer og mikroklima hvor f.eks. beplantning og bygninger skaber mere varme, mindre vind og en behagelig stemning. Det bidrager til et arbejdsmiljø og giver plads til trivsel.

Et fælles projekt med lokale og internationale ambitioner
Odense Dry Port er resultatet af et tæt samarbejde mellem Faaborg-Midtfyn og Odense Kommune, arkitekter, ingeniører og erhvervsliv. Visionen er klar: At skabe en robust og bæredygtig hub, der understøtter både lokal vækst og den europæiske grønne omstilling.

Det handler ikke kun om transport og logistik, men også om at skabe sammenhæng mellem behovet for fremdrift og ønsket om balance. Odense Dry Port er mere end en infrastrukturinvestering. Det er et fælles skridt mod en grønnere, mere robust fremtid.

Få et hurtigt indtryk af Odense Dry Port

Et unikt projekt med plads til vækst, grøn omstilling og nye muligheder.

Odense Dry Port lastbilder kommer til og fra området med gods

Fakta: Odense Dry Port

  • Areal: 1,1 mio. m²
  • Bygningskapacitet: Op til 500.000 m²
  • Første etape: Forventes klar i 2026
  • Placering: I Årslev - 20 minutter fra Odense Havn, ved E20
  • Arkitekter: Gottlieb Paludan Architects & WSP Danmark
  • Bæredygtighed: Solceller, regnvandshåndtering, biodiversitet, grøn transport
  • Brugere: Produktions- og logistikvirksomheder med behov for skalerbare løsninger