
Havnens rammer
Uddrag af ”Priser og forretningsbetingelser 2025” for Odense Havn
(OBS: Opdateret den 1. januar 2025)
12.2 Instruktion og ansvar ved arbejde med kraner
Ved alle løft- og transportoperationer har sikkerhed for personer, materiel og gods altid højeste prioritet.
ODENSE HAVN’s ansatte har ret til at stoppe arbejdet, såfremt gældende regler, vejledninger og instruktioner ikke efterleves, eller hvis der er usikkerhed om, hvorvidt operationen udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Al operativ kommunikation i forbindelse med løft- og transportoperationer skal foregå på dansk eller engelsk.
I det omfang Kunden selv leverer løftegrej til godsets ophængning, påhviler det Kunden at sikre overholdelsen af de til enhver tid gældende regler og vejledninger herfor, herunder Arbejdstilsynets gældende AT-vejledninger om anhugning, anhugningsgrej samt bekendtgørelsen om hejseredskaber og spil. ODENSE HAVN skal på forlangende forelægges dokumentation for, at løftegrejet er certificeret, behørigt efterset, tilstrækkeligt dimensioneret og i øvrigt egnet til opgaven.
12.3 Ansvar
ODENSE HAVN påtager sig intet ansvar for skade påført i forbindelse med Kundens benyttelse af kraner tilhørende ODENSE HAVN. Kunden er ansvarlig for den skade, som under materiellets benyttelse påføres Kunden selv, ODENSE HAVN, tredjemand, skib eller gods, samt for den skade, der påføres materiellet selv, herunder blandt andet kraners gribeskovle.
ODENSE HAVN påtager sig ikke stevedoreansvar.
ODENSE HAVN kan alene gøres ansvarlig for skade, såfremt skaden skyldes, at ODENSE HAVN forsætligt eller groft uagtsomt ikke har holdt materiellet i behørig stand.
I tilfælde af ansvar begrænses ODENSE HAVN’s ansvar i henhold til ansvarsbegrænsningsreglen i afsnit 21, hvoraf bl.a. fremgår, at der ikke ydes erstatning for driftstab, avancetab, ventetid for lastbiler, havnearbejdere mv., mistet markedsandel og andet indirekte tab.
12.7 Generelle bestemmelser
ODENSE HAVN har følgende generelle bestemmelser for brug af kraner:
- ODENSE HAVN har den fulde disponeringsret over kranerne, der som udgangspunkt tildeles efter skibenes ankomst, idet der tages hensyn til operationer, som kun kan foretages af bestemte kraner eller over bestemte kajer.
- Hvis en operation afventer en kran, er den pågældende Kunde, som benytter kranen, forpligtiget til at fremskynde arbejdet så meget som muligt, eksempelvis ved benyttelse af flere kraner, overarbejde eller toholdsskift.
ODENSE HAVN kan beordre et skib, hvis losning eller lastning er indstillet, flyttet til en anden kajplads for at give adgang for det ventende skib.
- Leje af kraner afregnes med minimum en time og derefter pr. halve time. Der afregnes fra det tidspunkt, hvor kranen startes og indtil den slukkes ved endt udførelse af opgaven.
- Mobilisering af kran afregnes efter medgået tid til laveste takst.
- ODENSE HAVN vurderer den enkelte løfteoperation og afgør hvor mange og hvilket personel, der er nødvendigt for en kompetent og sikkerhedsmæssig forsvarlig udførelse af opgaven.
12.8 Normaltid og overtid
- Alle priser indeholder leje af kran med kranfører indenfor normal arbejdstid, der er mandag til torsdag 07:00 til 15:00 og fredag 07:00 til 14:30.
- Udenfor normal arbejdstid tillægges overtidstillæg og weekend/helligdagstillæg. Disse tillæg fremgår af afsnit 16 om udlejning af mandskab i tilknytning til ydelser.
12.9 Rutineløft eller projektløft
ODENSE HAVN A/S tilbyder en af branchens mest omfattende flåder af kraner – lige fra Skandinaviens største
portalkran, verdens største havnemobilkran og til mindre hydrauliske laste-/lossemaskiner. For at rumme det
spænd skelnes der mellem rutineløft og projektløft ud fra de nedenstående retningslinjer. Uagtet beskrivelserne i afsnit 12.10 og 12.11, er det til enhver tid ODENSE HAVN, som afgør om et løft skal udføres som et rutineløft eller et projektløft.
12.10 Rutineløft
Rutineløft omfatter:
Alle bulkoperationer med gribeskovl eller polypgrab.
Alle løft af big bags.
Alle løft af stålplader med specialåg med pladekløer.
Alle løft af standardcontainere med containeråg.
Alle løft med krog, herunder også samløft, hvor Kunden udfærdiger og leverer løfteinstruktion rettidigt forud for arbejdets udførelse og har instruktionspligt- og ansvar*.
Rutineløft udføres:
Ved rutineløft har Kunden den fulde instruktions- og tilsynsbeføjelse. Instruktion skal ske i overensstemmelse med dansk lovgivning og anerkendte retningslinjer for kranarbejde. Personer, der er involveret i anhugning og dirigering af kran, skal besidde den nødvendige erfaring samt have de fornødne teoretiske kompetencer. Teoretiske kompetencer (f.eks. ”anhugger-bevis”) skal kunne dokumenteres på forlangende.
ODENSE HAVN påtager sig ikke stevedoreansvar ved fravær af havnearbejdere og/eller stevedore.
ODENSE HAVN kan efter udtrykkelig aftale, og mod særskilt betaling, udøve instruktion på vegne af Kunden. Afregningen herfor sker efter timeprisen for supervisorer.
*Løftet må max udnytte 80 % af kranens nominelle lastkurve (”75 %-kurve”).
12.11 Projektløft
Projektløft omfatter:
Alle løft, der involverer 1.200 t Portalkran.
Alle løft med krog, herunder samløft med 2 eller flere kraner, hvor en løfteinstruktion kræves for at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Odense Havn kan udfærdige løfteinstruktion efter aftale eller Kunden kan selv levere denne. Såfremt Kunden leverer løfteinstruktion, skal dette ske i rimelig tid forud udførelse af opgaven, idet leveringsfrist fastsattes af ODENSE HAVN. Ved projektløft har Kunden den fulde instruktions- og tilsynsbeføjelse.
Projektløft udføres i henhold til separat aftale. Forretningsbetingelser er gældende for projektløft.