Havnens rammer
Uddrag af ”Priser og forretningsbetingelser 2024” for Odense Havn
(OBS: Opdateret den 1. januar 2024)
12.2 Instruktion og ansvar ved arbejde med kraner
Ved alle løft- og transportoperationer har sikkerhed for personer, materiel og gods altid højeste prioritet.
ODENSE HAVN’s ansatte har ret til at stoppe arbejdet, såfremt gældende regler, vejledninger og instruktioner ikke efterleves,
eller hvis der er usikkerhed om, hvorvidt operationen udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Al operativ kommunikation i forbindelse med løft- og transportoperationer skal foregå på dansk eller engelsk.
I det omfang lejeren selv leverer løftegrej til godsets ophængning, påhviler det lejeren at sikre overholdelsen af de
til enhver tid gældende regler og vejledninger herfor, herunder Arbejdstilsynets gældende AT-vejledninger om
anhugning5, anhugningsgrej6 samt bekendtgørelsen om hejseredskaber og spil7. Udlejer skal på forlangende forelægges
dokumentation for, at løftegrejet er certificeret, behørigt efterset, tilstrækkeligt dimensioneret og i øvrigt
egnet til opgaven.
12.3 Ansvar
ODENSE HAVN påtager sig intet ansvar for skade påført i forbindelse med lejerens benyttelse af kraner tilhørende
ODENSE HAVN. Lejeren er ansvarlig for den skade, som under materiellets benyttelse påføres lejer selv, ODENSE
HAVN, tredjemand, skib eller gods, samt for den skade, der påføres materiellet selv, herunder blandt andet kraners
gribeskovle.
ODENSE HAVN påtager sig ikke stevedoreansvar ved fravær af havnearbejdere/stevedorer.
ODENSE HAVN kan alene gøres ansvarlig for skade, såfremt skaden skyldes, at ODENSE HAVN forsætligt eller
groft uagtsomt ikke har holdt materiellet i behørig stand.
I tilfælde af ansvar begrænses ODENSE HAVN’s ansvar i henhold til ansvarsbegrænsningsreglen i afsnit 21, hvoraf
bl.a. fremgår, at der ikke ydes erstatning for driftstab, avancetab, ventetid for lastbiler, havnearbejdere mv., mistet
markedsandel og andet indirekte tab.
12.6 Generelle bestemmelser
• ODENSE HAVN har den fulde disponeringsret over kranerne, der som udgangspunkt tildeles efter skibenes
ankomst, idet der tages hensyn til operationer, som kun kan foretages af bestemte kraner eller over bestemte
kajer.
• Hvis en operation afventer en kran, er den pågældende lejer, som benytter kranen, forpligtiget til at fremskynde
arbejdet så meget som muligt, eksempelvis ved benyttelse af flere kraner, overarbejde eller toholdsskift.
ODENSE HAVN kan beordre et skib, hvis losning eller lastning er indstillet, flyttet til en anden kajplads for
at give adgang for det ventende skib.
• Leje af kraner afregnes med minimum en time og derefter per halve time. Der afregnes fra det tidspunkt, hvor
kranen startes og indtil den slukkes ved endt udførelse af opgaven.
• Mobilisering af kran afregnes efter medgået tid til laveste takst.
12.7 Normaltid og overtid
• Alle priser indeholder leje af kran med kranfører indenfor normal arbejdstid, der er mandag til torsdag 07:00 til
15:00 og fredag 07:00 til 14:30.
• Udenfor normal arbejdstid tillægges overtidstillæg og weekend/helligdagstillæg. Disse tillæg fremgår af afsnit
16 om udlejning af mandskab i tilknytning til ydelser.
12.8 Rutineløft eller projektløft
ODENSE HAVN A/S tilbyder en af branchens mest omfattende flåder af kraner – lige fra Skandinaviens største
portalkran, verdens største havnemobilkran og til mindre hydrauliske laste-/lossemaskiner. For at rumme det
spænd skelnes der mellem rutineløft og projektløft ud fra de nedenstående retningslinjer.
12.9 Rutineløft
Rutineløft omfatter:
• Rutineløft omfatter alle bulkoperationer med gribeskovl eller polypgrab, alle løft af big bags, alle løft af stålplader
med specialåg med pladekløer, alle løft af standardcontainere med containeråg.
• Alle løft, hvor den statiske kroglast i et hejseredskab udgør max. 80 % af pågældende dWLL (Derate Working
Load Limite) ved det for løfteoperationens nødvendige udlæg8.
Rutineløft udføres:
• Ved rutineløft har kranlejeren den fulde instruktions- og tilsynsbeføjelse. Instruktion skal ske i overensstemmelse
med dansk lovgivning og anerkendte retningslinjer for kranarbejde. Personer, der er involveret i anhugning
og dirigering af kran, skal besidde den nødvendige erfaring samt have de fornødne teoretiske kompetencer.
Teoretiske kompetencer (f.eks. ”anhugger-bevis”) skal kunne dokumenteres på forlangende.
• ODENSE HAVN påtager sig ikke stevedoreansvar ved fravær af havnearbejdere og/eller stevedore
• ODENSE HAVN kan efter udtrykkelig aftale og mod særskilt betaling udøve instruktion på vegne af lejer. Afregningen
herfor sker efter timeprisen for supervisorer.
8 Løftet må max udnytte 80 % af kranens nominelle lastkurve (”75 %-kurve”).
12.10 Projektløft
Projektløft omfatter:
• Alle løft, der involverer mere end én kran, eksempelvis samløft
• Alle løft, der har afgørende indvirkning på skibets trim, krængning eller stabilitet
• Alle løft, der involver ændring af byrdens orientering, eksempelvis ”up-ending” og rotation – dog undtaget rotation
om lodret akse gennem tyngdepunktet.
• Alle løft, der involverer kompliceret rigning. Eksempler på kompliceret rigning er asymmetrisk anhugning (tyngdepunktet
er ikke centreret mellem anhugningspunkter), statisk ubestemt løft (typisk tre eller flere anhugningspunkter),
anhugningspunkter placeret lavere end tyngdepunktet, kompleks anhugning (vanskelige adgangsforhold,
arbejde i højden mv.), anvendelse af specielt løftegrej (eksempelvis åg med hydraulisk indstilling).