Med stor produktion kommer store installationer

Installation / Marshalling

3mio

Ledige kvadratmeter til produktion, installation og marshalling

1,2

Kilometer kajer med mobile pullerter

120+

Virksomheder / underleverandører

Vineyard transformerstation på vej ombord på skibet
default
default

Stigende efterspørgsel på plads og marshalling-projekter.

Vi oplever i øjeblikket en markant stigning i efterspørgslen på vores havneinfrastruktur. Det gælder adskillige forespørgsler på produktions-, installation- og marshalling-ydelser (midlertidig opbevaring af komponenter) samt ønsker om opskalering af arealer fra vores eksisterende kunder.

Denne efterspørgsel skyldes mange faktorer, og med vores store kapacitet, ekspertise og strategiske placering i hjertet af et marked med over 400+ GW er vi klar til at imødekomme alle aspekter af jeres projekt- og produktionsbehov.

Odense Havn er fuldt udrustet til at håndtere den komplekse logistik, der er forbundet med marshalling-opgaver. Vi har stor erfaring med håndtering af tungt gods ved hjælp af skræddersyede løsninger og specialiserede lasteteknikker til at imødekomme kravene i globale offshore-projekter.

Fleksibilitet i aftaler

Vi tilbyder fleksible aftalemuligheder, der er skræddersyet til at imødekomme dine specifikke behov. Vores mål er at skabe de optimale rammer for vores kunders succes, og vi er åbne for at finde den aftale, der bedst matcher jeres ønsker og krav.

Billede1
Fred Olsen installationsskib

Hvad kan vi tilbyde som installationshavn?

Frem mod 2031 er søvejen belagt med gigantiske planer for udbygning af havvind – 200 gigawatt i Nordsøen og Østersøen fordelt på 190 projekter, der alle ligger inden for en radius af 450 sømil fra Odense Havn.

Vi ligger dermed i et geografisk smørhul – midt imellem Nordsøen og Østersøen – og er en af de få europæiske havne, der er egnet som installations- og marshalling-havn.

Hos os får du ikke bare kajer med enorm bæreevne og oceaner af plads præpareret til pre-assembly og oplagring af vind-komponenter, men samtidig et helt ”Bauhaus” af en industriklynge specialiseret til at servicere vindbranchen – lige fra underleverandører og teknikere til et af Europas førende service- og reparationsværfter.

Det betyder, at du, uanset om du producerer hovedkomponenter til havmøller eller er installationskunde i form af et energiselskab, altid kan få fat i en svejser eller repareret dit jack-up skib på Odense Havn i forbindelse med installationsprojekter.

Qva at flere producenter af hovedkomponenter er beliggende på Havnen gør, at du som installationskunde hos os kan opnå en betydelig økonomisk fordel, fordi adskillige dyre transportled kan afkortes eller helt tages ud af ligningen.

Bliv klogere på vores vision om at blive verdens første "All Component Offshore Wind Port," hvor alle hoved-komponenter til en vindmølle produceres og pre-installeres. Dette vil reducere risikoen for forsinkelser og fejl under lastning og losning, og der kan spares hundrede millioner af kroner.

Læs hele artiklen "Leading Europe's offshore wind expansion" 

Case: Opgradering af Fred. Olsen Windcarrier’s installationsskib

Fred. Olsen installationsskib

Udfordring

Fred Olsens installationsskibe skal konstant være på forkant med udviklingen af havvindmøllerne, som bliver stadigt større for at kunne producere mere strøm. Derfor skal jack-up-skibet Blue Tern opgraderes med en forlængelse af kranbommen.

 

En af de største udfordringer ved sådan en operation er at styre de mange indbyrdes afhængige aktiviteter, der ofte er meget komplekse og samtidig skal gennemføres inden for en kort tidsramme.

 

Løsning

Minutiøs planlægning af hele operationen i samarbejde med Nordeuropas største reparationsværft, Fayard, på Odense Havn, hvor opgraderingen skal udføres.

 

Hele kranarmen, som vejer 220 tons, afmonteres fra kranen og hejses ned for at blive demonteret i mindre sektioner. En sektion på 65 meter og 100 tons køres ind i værkstedsværkstedshallen hos reparationsskibsværftet Fayard for at få optimale arbejdsforhold til at forlænge kranarmen.

 

Den forlængede kranbom bliver herefter kørt tilbage til skibet, svejset sammen med resten af kranarmen og hejst ombord. Liebherr færdiggør kranen ombord på skibet og udruster den, så den er klar til prøveløft og efterfølgende kan forlade Odense Havn.

 

Resultat

Kranens bom blev forlænget med en ekstra sektion på 12 m, hvilket giver en samlet bomlængde på 108 m. Det gør Blue Tern i stand til at opfylde kravene til større vindmøllekomponenter i kommende installationsprojekter.

Krankapaciteten og ekspertisen hos Fayard samt faciliteterne og mandskabet på Odense Havn gør det muligt at opnå et meget tilfredstillende resultat, hvor hele operationen klares på blot 13 dage.

 

Takket være omhyggelig forberedelse af projektet ned til mindste detalje, forløber kranforlængelsen gnidningsfrit og uden forsinkelser.