Fordobling af vindmøllestål fremrykker millioninvestering på Odense Havn
Der er gang i hjulene på Odense Havn – og særligt kranhjulene ruller derudaf – hvorfor havnen nu opruster med en splinterny Liebherr havnemobilkran ved navn LHM600. Den voksende produktion af himmelhøje fundamenter til offshore vind, som produceres på Odense Havn, har fordoblet mængden af stål over kaj – og dét kræver sine kraner. Den grønne omstilling gøres i stål, og den nye kran er netop en vigtig brik i faciliteringen heraf, så ambitionerne om en massiv udbygning af havvind kan realiseres.
Den nye kran, der har været et helt år undervejs, ankom for nylig med skib fra Rostock. Helt lavpraktisk skal den primært give genanvendelsesindustrien på havnen et løft ved at køre skrot for H.J. Hansen, men er indkøbt med et langt større perspektiv for øje – nemlig at havnens to andre havnemobilkraner, hvoraf den ene i øvrigt er verdens største, nu helliges til at losse stålplader over kajen til vindmølleindustrien på havnen.
Den grønne omstilling kræver kraner, der kan gå til stålet
Den grønne industri, med vindmølleindustrien i spidsen, vokser støt på Odense Havn, og det betyder flere hundrede tusinde tons stål over kaj. Produktionen af de enorme komponenter til havvindmøller, som f.eks. Bladt Industries’ 120 meter lange monopæle, kræver selvsagt mange stålplader.
Den nye kran bliver derfor en essentiel brik i faciliteringen af den grønne omstilling, hvori Odense Havn har indtaget en international nøglerolle.
”Det er en stor glæde at se, hvordan den grønne industri på Odense Havn bare vokser og vokser, og jeg kan allerede nu sige, at den nyankomne kran ikke er nok til at dække behovet i en nær fremtid, og vi kommer derfor snart til at opgradere værktøjskassen med endnu en, fortæller Carsten Aa, adm. direktør for Odense Havn.
Bæredygtig duksedreng
Kunne de to ”gamle” havnemobilkraner svare for sig, ser de frem til, at den nye dreng i klassen bliver klar til at trække i arbejdstøjet og lave ”arm-krøjninger” (bevægelser med kran-armen). Til den tid kan de fritages for tjeneste i de barske skrotbjerge og i stedet komme i skånejob med at løfte stålplader.
LHM600 er specialdesignet til at håndtere skrot, som er det mest utaknemmelige materiale, man kan udsætte en kran for, da det slider hårdt på hele konstruktionen. Derudover kan den bryste sig af at være kran-klassens duks, hvad angår bæredygtighed, da den både er el-drevet (indikeret med en blå linje på siden) og ellers kører på biodiesel.
Det er ikke kun H.J. Hansen, der ser frem til en mere grøn og effektiv skrot-kran. Ifølge kranfører og specialarbejder Anders Strandmark, glæder Odense Havns specialarbejdere sig som børn juleaften.
”Kranen er længe ventet! Der er virkelig run på vores kraner, og det er jo positivt, at der er meget at rive i, men det kan være lidt af et puslespil at få døgnets 24 timer til at række til de mange opgaver. Derfor bliver det en kærkommen aflastning for de andre havnemobilkraner, og vi slipper for ofte at skulle skifte fra grab til krog og tilbage igen. Og så er det altid spændende at få nyt legetøj – især på havnen, hvor maskinerne er så store, at du føler dig som konge, når du sidder deroppe i førerhuset og svinger rundt med så mange tons”, fortæller Anders Strandmark, og tilføjer med et smil: ”Det er dejligt, at vi også får en mere miljøvenlig kran og derved bliver en grønnere havn – trods det at vores logo er sort.
Fun facts om Liebherr LHM600:
El-drevet og kører på biodiesel
Løftekapacitet 208 tons – hvilket svarer til 30 elefanter
Gearet til 4 mio. krøjninger (bevægelser med kran-armen)
Kan lave samløft med Odense Havns andre havnemobilkraner
Kranen har i alt 30 hjulsæt
Totalvægt 666 tons
60 meter lang bom (kranarm)
Max løftehøjde på 48 meter